Sabtu, 11 Julai 2009

Debat di Pulau Pinang

Lebih kurang seminggu kebelakangan ini kita selalu dengar perkataan debat.
Tawaran debat mursyidul Am PAS dengan presiden UMNO adalah yang terutamanya. Tajuk yang ingin dihurai adalah tentang hala tuju parti, Islam atau sesat. Lebih kurang sekitar isu itulah. Dan Najib awal-awal tidak mahu, belum pun lagi surat rasmi tawaran dihantar. Jadi, bila surat dihantar, tiada balasan. Nik Aziz kata tidak mahu fikir negatif, tapi mungkinkah UMNO takut? Ataupun, Nik Aziz yang tak reti bahasa sebab Najib dah sound awal-awal dia tak nak. Pada aku, kenapa tak nak??
Seterusnya, hari ini aku dengar ada debat di Pulau Pinang. Antara AJK PAS Pusat, Dr Mujahid Yusuf Rawa, dengan ketua Pemua UMNO, Khairy Jamaludin. Tup tup, KJ tak datang, MC pun tak datang. Apa yang menghalang kedatangan mereka? Takutkah Khairy? Atau kita patut melihatnya sebagai TAKDIR Tuhan yang tidak mahukan debat ini berlangsung diantara individu tersebut. Entahlah. Pengerusi Biro Agama, Pergerakan Pemuda Umno Malaysia,Afendi Yusuf yang mengganti KJ. Apa pun, ini cukup menghairankan kerana debat kali ini anjuran UMNO.

Nik Aziz offer, Najib tak nak. OK.
UMNO offer, PAS dah setuju, hantar wakil, KJ pulak yang tak datang. Apekejadahnya perangai macam tu. Orang menyifatkan perangai sebegini sebagai takut dengan cerita seram rekaan sendiri. Macam, satu malam, si A ceritakan cerita hantu kat kanak-kanak, tup tup si A yang tak dapat tidur malam tu kerana terbayang-bayang fantasi cerita seramnya....

Di Kelantan pula, menjelang pilihanraya Manek Urai, debat tentang hak kerajaan Kelantan terhadap royalti minyak. Pada aku, ini pun perlu lah dijelaskan sebetul2nya.... Dan secara logiknya, perairan Kelantan tu memang banyak minyak, sebanyak Terengganu. Dah terbukti pulak, ada pelantar di situ. Apa lagi cara untuk menutup hakikat ini?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan