Selasa, 14 Julai 2009

PAS Menang Tipis di Manek Urai

Pilihanraya kecil N41 telah berlalu. Keputusan sudah pasti.
PAS menang dengan 65 undi. Undi rosak sekitar 170.

PAS menang. Itu hakikat.
Tapi, dulu PAS menang dengan majoriti 1200, kini hanya tinggal 65.
Peratusan keluar mengundi sangat tinggi, 87.2%, dari sekitar 12000 pengundi yang berdaftar untuk kawasan ini.

Apa yang boleh dianalisa dari keputusan ini.

Dari pihak PAS, tidak lain tidak bukan mereka lega, kerusi itu dikekalkan mereka. Walau majoriti nyawa2 ikan. Menang tetap menang begitulah. Tapi apa sudah jadi? Sokongan berkurang. Apa alasan PAS atau sebab sebenarnya?
Ada jawapan awal berkata, pengundian hari bekerja. Tapi ini dah tidak boleh dijadikan alasan. Kelantan cuti peristiwa, diumukan oleh MB Nik Aziz sendiri.
Alasan pengundi hantu? peti undi ditukar? Undi pos? Ini biasa didengari. Jika ini benar, ternyata Allah taala masih mengizinkan negeri Kelantan diperintah parti Islam ini.

Mari kita buat sedikit matematik.
12000 x 87.5% = 10500
dulu, PAS menang 1200, kita andaikan jumlah pengundi keluar sama, undi rosak juga sama
10500 - 200 (anggaran) = 10300, jadi agihan undi PAS BN,
PAS = 5750, BN = 4550 lebih kurang
sekarang, dengan hanya 65, PAS 5183 dan BN = 5119
Jadi, undi PAS menurun 570 undi, undi BN naik sekitar itu juga, 570.
Spekulasi yang saya dapat buat, ada sekitar 1200 orang pengundi atas pagar di Manek Urai. Dan andai dulu PAS menjadi pilihan mutlak mereka(1200 ini), tapi kini telah terbahagi 2. Begitulah.
Mungkin pancing2 BN menjadi. Jambatan? Agropolitan? Sangat mungkin.

Pihak BN pula pasti lega juga, pengundi mereka meningkat. 1 Malaysia mendapat sambutan? Rakyat sudah mula menolak PR? Atau PAS? Atau Nik Aziz? Canang2 di media perdana menyebut kemajuan dalam BN dari keputusan ini. OK lah. Result telah pun bersuara. Segala seribu satu analisa boleh dispekulasikan.

Dari sudut proses pengundian pula, SPR masih dibelenggu masalah terpaksa menurut kehendak KERAJAAN. Jadi, hal-hal biasa, kedengaran seperti selalunya. Tiada kejutan. Masalah bangsal panas pula makin panas. Apakah relevannya? Peraih undi relevankah? Atau perlu dimansuhkan?

Tidak lain, 2 isu ini berkait dengan insiden. 2 Puteri UMNO masuk hospital. Kena baling batu. 1 patah gigi. 1 sakit pinggang. Ironiknya, kedua2 UMNO ini dari Perak. Justeru, nampaknya peraih undi masih menjadi elemen penting pengundian, tidak dapat dinafikan. Atau, BN bergantung pada peraih undi, PAS tak kisah? Tidak adil untuk kita menilai hal ini sesuka hati.

Oh, cerita Puteri UMNO disiar berita. Bagaimana pula 5 orang penyokong PAS cedera? Tidak kedengaran walau hakikatnya, ia berlaku, ia wujud. So, ternyata kedua2 pihak bermain ganas. Jadi, salah siapa? Pada pendapat saya, ia individu. Bukan masalah parti. Tiada parti yang sengaja mengajar, menyeru penyokong mereka berbuat ini. Ia hanya personaliti manusia yang berbeza, ada yang relax, ada yang baran, ada yang memang batu api sebagainya. So, harap jangan ada mana2 parti yang nak kata mengata tentang keganasan yang dlakukan individu, sebagai keganasan parti.

Provokasi dingiang2kan oleh TPM dalam berita. Dan mendakwa tiada ahli BN yang provok. Itu bohong terang2an, cubaan untuk memperbodohkan orang awam. Semua tahu, kedua2 pihak melakukan provok. Pastinya PENYOKONG pas mengutuk Najib(MOngolia dll), dan tidak lari penyokong bn mengutuk Nik AZiz(extreme?) dll lagi.

Begitulah politik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan