Sabtu, 4 Julai 2009

Manek Urai

Lama betul aku tak menyuarakan pandangan aku tentang hal hal politik nih. Sebabnya, aku benar benar sibuk dengan dunia aku. Dunia yang langsung tidak berkait dengan politik, dan tidak secara langsung terkesan walau apa jua yang berlaku dengan politik Malaysia.

Manek Urai. Pilihanraya kecil di Kelantan. Kekosongan adalah kerana calon PAS (pihak kerajaan) meninggal dunia. Secara senang fikir, di Kelantan, pilihanraya kecil, mesti PAS menang punye lah. Ditambah pulak, kerusi asalnya PAS yang punya. So, mcm confirm PAS menang.

Hairan jugak bila kau dengar, BN yang mempunyai alasan kukuh untuk tidak bertanding pilihanraya kecil (Penang?), tiba2 mahu lawan PAS di Kelantan ni. Hairan hairan. Yakin sangatkah mereka?

Sepanjang aku tak komen apa apa kat sini juga, banyak isu isu wujud.

Antaranya Kerajaan Perpaduan. Biar aku sampaikan apa yang aku faham, dan apa spekulasi aku.... Kiranya benda ni aku takleh nak cakap tepat, tapi sebagai rakyat Malaysia yang ikut2, dengar2, inilah yang aku faham, dan inilah pendapat aku.
Haji Hadi SUARAKAN cadangan untuk berpakat dengan UMNO, buat kerajaan perpaduan. Apa kerajaan perpaduan nih? Canne konsep dia? Tak pulak aku tahu.
So, cadangan dia, SIAPA bergabung dgn UMNO? PASkah? PRkah? Aku pun tak tahu. Media arus perdana kata, Hj Hadi cadang PAS gabung dengan UMNO. Tapi, tak pulak aku dengar dari media lain yang mengesahkan, PAS SAHAJA yang dicadangkan gabung UMNO oleh Hj Hadi nih. Baiklah, aku biarkan saje part nih. Ape2 pun, ada aku kesah?

Seterusnya pula, KECOH BISING giler babi dalam TV dan AKHBAR, Nik Aziz bangkang cadangan tu. Nik Aziz tentang. Dan diperli pulak Nik Aziz gile uasa, dah nyanyuk dan sebagainya. Bab Nik Aziz ni aku ada 2 komen utama.
1st, sape dok kutuk2 Nik Aziz, tlg cermin diri dulu la. Kutuk2 member boleh la sebarangan. Pada aku, Nik Aziz bukanlah seorang politician, he is more of an Ulama. Kenapa? Aku tak tahu sangat pun pasal dia sehingga aku dengar sendiri ceramah beliau early this year. Before that aku ingat dia pun ahli politik lain yang mendalam ilmu agamanya. Tapi, ternyata aku silap. Dalam ceramah POLITIK yang didahului oleh Hj. Hadi dan Anwar waktu itu, bila sampai turn beliau, aku umpama tak percaya ceramah itu adalah ceramah politik. Bunyi susun hujahnya, isinya, seperti sebuah ceramah agama. YA. Macam kita dengar kat masjid surau. Nik Aziz adalah pendakwah sejati pada aku. Jadi, sapa yang tuduh beliau bukan2, tlg la fikir banyak kali.
2nd, pasal bantahan beliau dengan Hj. Hadi. Mendengar apa yang beliau cuba sampaikan, beliau secara peribadi tidak bersetuju dgn kerajaan perpaduan. dan beliau ada banyak sebab tersendiri disebaliknya. OK. Dan apa yang cuba disampaikan TV akhbar ternyata agak busuk lagi membusukkan PR sahaja. Apa yang Nik Aziz cuba kata adalah realiti, Hj Hadi cadang secara lisan di tempat umum, so benda tu cadangan bebas. Bukan dari lubuk hati PAS secara umum. So, eloklah masuk meeting dulu, undi (kan demokrasi), baru nak berpadu ke tak. Gitulah. So apa yang kecoh sangat kat TV tu? Entah.....

Masa aku nak tulis ni, rasenye bayak lagi yang aku nak cakap.... Selain Manek Urai dan Perpaduan. Apa lagi ek? Lain kalilah bila aku ingat. Sekian. Wassalam.
Allahuahad!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan