Selasa, 13 Januari 2009

Palestin diserang yahudi, KT diserang Malaysia

Beberapa hari sebelum Hari Penamaan Calon, trafik ke Terengganu dikatakan meningkat.

Sejak hari penamaan calon, keadaan di KT agak sesak dari biasa. Ternyata, penyokong BN dan PR berpusu-pusu datang untuk menghulurkan sokongan masing2.

Di pihak Pakatan Rakyat, pada malam selepas penamaan calon, Tian Chua, T.G Nik Aziz, dan Anwar Ibrahim telah bersama-sama T.G Hj Hadi berceramah di Ceramah Mega bertempat di Tanjung.

Lebih hebat lagi, sebelum calon BN diumukan (december), Wanita UMNO yang dikatakan bergolak dengan pemilihan dalam parti telah terlebih dahulu membuat event di Pasir Panjang. Venue yang sama juga digunakan beberapa hari kemudian oleh Najib untuk mengumumkan pemilihan Wan Farid sbg calon.

Itu hanyalah permulaan. Semenjak penamaan calon, malam2 di sekitar KT tidak sunyi dari copong-copong ceramah kedua-dua parti berpengaruh ini. Calon bebas?? Kenapa menyepi. Kalau begini macammana nak menang?

Ahli-ahli Keadilan, juga DAP tidak ketinggalan memeriahkan suasana. Di pihak BN, MIC dan MCA tidak banyak muncul. Tetapi sokongan penuh para menteri UMNO dapat dilihat dengan jelas. KT dah jadi PutraJaya buat sementara waktu. Najib setiap hari mempunyai program di sekitar KT. SEMUA kementerian juga mengadakan program. SEMUA. Yang belum turun hanya Pak Lah. Kenapa?

Barulah saya faham apa yang cuba disampaikan seorang teman tahun lepas bila dia menyebut, Ijok dah jadi Malaysia. satu Malaysia turun ke sana. Penuh. Terengganu pun begitu juga sekarang ini.

Seingat saya, hampir semua Menteri Besar Pakatan Rakyat ada berceramah di sini. Menyampaikan pengalaman mereka di negeri masing-masing. Menterjemahkan pendapat mereka tentang situasi politik negara.

Pastinya BN tidak jauh ketinggalan. Dengan barisan Menteri-menteri yang turun, pstinya banyak yang mereka boleh sampaikan.

Tapi syukur, dengan seruan yang dibuat oleh Hj. Hadi " Jangan memandai bertindak sendiri, jangan serang bas kalau ada pengundi hantu, biar pihak pimpinan yang handle, ikut arahan". Dan seruan ini dilihat diulang oleh pimpinan PAS yang lain. Keadaan terkawal

Penyokong BN juga tiada membuat provokasi yang boleh mencetuskan huru hara. POSITIF. So, kalau dah macam ni, kenapa perlu polis yang banyak itu??

Rasenya, inilah perhimpunan muhibah yang sangat baik. Seluruh aktivis politik Malaysia, dari golongan pemuda, dan atasan, berhimpun di sebuah kawasan parlimen. Masing masing menyampaikan hasrat masing2. DALAM KEADAAN AMAN. Alangkah bagusnya.

Siapa kata kedamaian tidak boleh dicapai? Tetapi kenapa Palestin tetap diserang. Rakyat mereka dibom. Mayat bergelimpangan. Apa yang kita buat?

Tatkala parlimen menjalankan tugas, menggunakan kuasa parlimen untuk menunjukkan sokongan kepada Palestin, kenapa pula aktivis kemanusiaan di selangor tiba-tiba ditangkap? Ini yang saya tidak faham.

Tatkala kita aman, jangan lupa saudara kita di sana. Sekurang-kurangnya, panjatkanlah doa untuk mereka.

YA ALLAH, SELAMATKANLAH BUMI PALESTIN DARI KEKEJAMAN MUSUH MUSUH MU YA ALLAH. AMIIN.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan