Rabu, 14 Januari 2009

Untung Segera dengan Pilihanraya

Kemeriahan pilihanraya kecil ini pastinya akan merancakkan ekonomi setempat di KT. Kenapa? Kerana, bayangkan dengan semua aktivis politik berkampung di KT, pastinya industri hotel dan rumah penginapan mendapat habuan.

Contohnya, seorang PEMUDA Keadilan memberitahu, sekumpulan 70 PEMUDA dari Perak menginap di Hotel Grand Continental. Itu baru satu. Bayngkan pula barisan para Menteri yang menginap di sini. Pastinya suite suite room yang sebelum ini basi, bergemerlapan bila kini berpenghuni. Selain hotel, rumah rumah HOMESTAY jugak FULL HOUSE. Rezeki lah ni namanya.

Selain dari tempat-tempat tinggal, Terengganu yang glemer dengan keropok lekor terbaik di Malaysia, pastinya industri kecil ini sedang BOOOM. Dan, setelah pilihanraya berakhir 17 Jan, 18 Januari pastinya mereka membuat kutipan REKOD. Semua yang pulang pasti tidak sah tanpa keropok lekor. Dok gitu??

Lagi, kain batik? Sutera? Rancak sungguh. Kalau begini, pasti para peniaga berharap selalulah ada pilihanraya kecil kan. Haha.

Selain sektor perniagaan meraih tempias rahmat, ada lagi bentuk-bentuk rezeki lain.

Antaranya, wang melimpah-limpah masuk ke poket para pengundi. Bukan sahaja wang, malah bentuk hadiah yang lain juga tidak ketinggalan.

Antaranya, PUTERI UMNO menawarkan oven kepada ahli-ahli baru untuk menyertai mereka. Hal ini diceritakan sendiri oleh sekumpulan pelajar baru GIAT MARA di Batu Burok, yang disapa seorang peraih undi PUTERI. Elok juga tu. Tengah belajar memasak, dapat pula oven. Bole try resepi sendiri kat rumah. Alhamdulillah.

Bantuan juga (dalam bentuk wang, dan hamper keperluan harian) banyak dihulurkan kepada masyarakat setempat setiap kali BN mahupun Kementerian-kementerian mengadakan program di sekitar KT.

Nak dijadikan cerita pula, ada seorang jiran yang mengunjungi jirannya. Setelah diberi salam, maka terjongol keluar lah kepala tuan rumah. Setelah menjawab salam, tuan rumah pun mengeluh seraya berkata, “la, ingatkan PUTERI tadi. Saya tengah tunggu PUTERI ni. Dengar cerita mereka bagi duit”. Begitulah. Dan ditambah lagi “Kalau Muslimah yang datang tak dapat apa-apa”.

Nak kata ini politik wang? Mungkin inilah dia. Mungkin juga tidak. Biarlah orang nak bagi duit kan. Rezeki jangan ditolak. Musuh jangan dicari. Dok gitu?

Pada masa sama, saya ada terbaca satu poster PAS yang menyebut, “BN bagi duit, ambil jangan tak ambil. Nanti pangkah PAS.” Begitulah. Undi anda kan rahsia. So, orang nak bagi emas segunung pun ambil lah, itu kan rezeki. Undi anda, anda tentukan. Nak senang cerita, boleh jugak undi calon Bebas. Kesian dia macam tak wujud je.

P/s: Walau apa pun, jangan rugikan undi anda (undi rosak atau undi sia-sia). Pastikan ia membawa makna dan kesan kepada negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan