Sabtu, 17 Januari 2009

Sekilas Pengundian Kuala Terengganu

Copy paste dari www.suarakeadilan.com

Berikut adalah ringkasan dari laporan media mengenai Kuala Terengganu

Pengerusi Putera Umno ditahan

Pengerusi Biro Putera Umno Abdul Azeez Abdul Rahim telah ‘ditahan’ oleh sepasukan skuad pemantau PAS daripada Kedah kerana dipercayai menyamar sebagai agen tempat mengundi.

Menurut laman Harakah, kejadian berlaku kira-kira 10.45 pagi tadi apabila skuad pemantau PAS yang diketuai oleh Syed Fadil Husin dan Ahmad Rizal menyedari Abdul Azeez keluar daripada tempat mengundi di Sekolah Kebangsaan Pusat Cahbang Tiga, dekat sini.

Beliau dikatakan memakai kad pas agen Barisan Nasional (BN) kepunyaan Ibrahim Omar nombor kad pengenalan 660404-11-5335 dan mendakwa beliau merupakan anak tempatan sedangkan beliau adalah calon BN yang bertanding di kawasan Parlimen Baling, Kedah melawan Taib Azzamuddin daripada PAS.

* Pengerusi Putera Umno ditahan
* 7 Trak FRU di Ladang
* Kereta disyaki bawa pengundi hantu ditahan

7 Trak FRU di Ladang

Petugas-petugas PAS dan Pakatan Rakyat mulai bimbang dengan kehadiran lebih ramai anggota polis simpanan persekutuan (FRU) di beberapa pusat pengundian yang disifat agak panas.

Menurut laman Harakah, kehadiran anggota keselamatan itu dicurigai kerana bilangan di sesetengah tempat begitu ramai sehingga ada tujuh trak iaitu di Sekolah Kebangsaan Ladang.

Manakala di tempat-tempat lain termasuk di Wakaf Mempelam, Dun Bandar dan Dun Batu Buruk juga kelihatan trak FRU.

Kereta disyaki bawa pengundi hantu ditahan

Malaysiakini melaporkan, sebuah kereta ditahan oleh penyokong Pakatan Rakyat daripada memasuki kawasan Sekolah Kebangsaan Sultan Sulaiman di Batas Baru, dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Ladang, kerana disyaki membawa pengundi hantu.

Menurut Timbalan Ketua KeADILan Terengganu, Razali Alias kumpulan kereta berkenaan ditahan pada kira-kira jam 3.30 petang tadi.

Katanya kepada berita onbline itu, kereta tersebut membawa tiga orang penumpang ketika hendak memasuki kawasan sekolah berkenaan.

Razali berkata, mereka menyerbu ke arah kereta itu ketika ia berhenti di pintu pagar sekolah, kerana ia membawa tiga orang penumpang.

Ditanya mengapa mereka menyerbu kereta tersebut, Razali berkata, mereka berbuat demikian kerana mengesyaki penumpang itu mungkin pengundi hantu.

“Kami terdengar pemandunya memberitahu pengawal di situ yang dia anggota polis dan menunjukkan kad kuasa polis,” katanya ketika kepada Malaysiakini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan