Sabtu, 31 Januari 2009

PUTERI berjuang habis habisan

Dah 2 minggu pilihanraya kecil berlalu. Tapi sekarang baru saya rajin nak tulis something. Hehe.

OKeh. Pilihanraya aritu happening habis. Happening but all positives. Boleh dikatakan semua orang puas. Semua orang menikmati hari pembuangan undi itu sendiri. Saya menghabiskan banyak masa di peti undi SMK Dato' Razali, nama baru SMK Bandar sempena mengingati jasa arwah di dalam bidang pendidikan.

Seawal pagi suasana meriah. Sebelah kanan pintu masuk pusat, kawasan penyokong, kehmah panas dan peraih undi PAS. Sebelah kiri BN punye. Pada awalnya, penyokong BN sunnguh bertenaga. PUTERA dan PUTERI bersungguh2 melaungkan rentak mereka. PEMUDA dan NISA' PAS pula bermula perlahan dan diselangi dengan selawat yang akan dijoin oleh BN. Bagus!!

Sembang2 dgn mereka, rupa2nya PEMUDA BN Johor (Muar lebih tepat)yang ditempatkan di sini yang nampak ramai rupanya. Dalam pukul 10, Tan Sri Isa Samad muncul dan duduk di bangsal panas BN.
PUTERI pula didapati adalah wanita tempatan, tua dan muda. Mereka dari sekitar Pasir Panjang ke kawasan Kg. Gong.

Banyak kelibat wakil2 rakyat sedia ada dari kedua2 parti ini yang datang melawat dan menerima sambutan menyeronokkan oleh penyokong masing2.

Bagaimanapun, menjelang 1030, tenaga PEMUDA BN kendur sekendur kendurnya. Mereka sudah mula duduk dan buat hal masing2. Lain pula halnya dgn PUTERI. Mereka terus melaungkan slogan2 semangat.

Beberapa PEMUDA PAS pula dikatakan diimport dari Bukit Besi. Fenomena menarik yang dapat dilihat adalah bila PUTERI dan Pemuda PAS Bukit Besi ini bertekak. Kelakar.

Antara yang saya nak highlight.

Pada satu ketika, NISA' melaungkan takbir. Biasanya kaum adam pihak PAS yang takbir. Oleh itu, geng2 PUTERA UMNO menyorak tindakan NISA' tersebut. Agak menyedihkan PUTERA berperangai begitu. Takbir sebagai laungan membesarkan ALlah tidak sepatutnya sekali kali diperlekeh begitu.

Berbalik pada PUTERI. Nak dijadikan cerita, adalah seorang PUTERI ni yang berasal dari Pasir Panjang. Manis la jugak. Pemuda PAS, BN Muar, UMNO tempatan, mahupun penyokong yang tak diketahui belah mana dok mengayat PUTERI ni. Haha. Tapi logik la. Dia x terpekik terlolong mcm yg lain. Berdiri dgn kipas BN. Then control ayu. Hehe. Aku pun usha jugak. ahaks.

OK. Walau PEMUDA dah keletihan. PUTERI tetap teguh. Berdiri. Dan mengalunkan zikir baru yang sangat femes hari itu berbunyi "PAS kluk klek" "PAS parti kluk klek". Nak dijadikan cerita pulak pasal kluk klek ni, (saya balik tghari, round UPU lain, makan, solat then dtg balik) ada banner baru PANAS2 lagi baru print di belah BN "PAS parti kluk klek". Banner ini dibantah oleh petugas PAS. Laporan dibuat kepada pengurus SPR di situ. Polis pun campur tangan. Akhirnya BN menurunkan banner itu

Nak cerita pulak pasal banner PANAS ini. Banner paling PANAS yang PAS guna adalah "PUTERI tagih seks". Banner yang menerangkan politik dalam UMNO kini bukan sahaja politik wang, malah politik seks bila mana seks ditawarkan oleh PUTERI. Memang panas. Fakta sebenar....saya x tahu..... Tapi yang hairannya, banner ini tidak pula diarahkan turun oleh SPR mahupun polis. Baiklah.

PUTERI terus berdiri. Teguh. Sehinggalah canang Islam Hadhari berbunyi. Adalah PUTERI2 seksi yang kena sound. "Islam Hadhari, tayang perut/pusat PUTERI". Kerana ada yang pakai baju nampak pusat. Haha.

Pastu yang menjadi highlight juga adalah MAKCIK (yang dikatakan penjual nasi lemak) baju kurung purple, plg kanan.
yang merupakan seorang PUTERI (had umur brape ye??) yang bersungguh2 berdebat dengan Pemuda Bukit Besi tadi. Kesungguhan yang berlebihan menampakkan bebodohan dan kehodohan diri MAKCIK tu. Kalau dia tak layan budak Bukit Besi tu, xde la teruk sgt.

Dah petang. Dah 4 lebih. PAS pulak standby sbb ada sumber menyatakan HANTU on d way. 2 bijik kereta yang dikesan nombor pendaftarannya.Tapi sampai sudah, hantu2 ini tidak datang. Lain pulak hantu yang dikesan di dalam pusat pengundian. Seorang warga kampung Bukit Depu, yang telah meninggal sekitar November, didapati KELUAR mengundi. Namanya dah di'tick' dari list pengundi yang telah datang mengundi. Haha. Semangat betul dah mati pun datang lagi untuk mengundi.

Dalam dok sebok dgn cerita hantu, MUSLIMAT PAS pula dtg menyergah budak2 PUTERI ni bertanya semua uzur syar'i ke?? Sebab dari tadi seorang pun tak berganjak dari situ sedangkan nak kata musafir diorang ni local. Haha. Ye kot, diorang uzur beramai2, kebetulan.

Oh lupa, dalam 3 plus-plus dekat pukul 4, calon PAS muncul dan menerima sorakan dari 2 2 pihak. Beliau datang bermotosikal. PAS bersorak bangga punya calon berjiwa rakyat. PUTERI bersorak memperlekeh calon dok rok cetong kata mereka. Naik motor nak jadi wakil rakyat konon.

PUTERI dibidas balik dengan dipersoalkan di mana Wan Farid?? Tak muncul2...

Begitulah. Kalau begini effort PUTERI, dan UMNO nak hapuskan sayap ini. Maka CONFIRM plus gerenti UMNO kalah besar next pilihanraya. Sbb pada hemat saya Puteri adalah aset terbesar UMNO.

Banyak lagi yg sy miss nk cerita. Kalau saya teringat, sy cerita lagi next posting. Sekian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan