Jumaat, 6 Februari 2009

Apakah Peranan Media?

Semenjak kemelut politik Perak menjadi tumpuan rakyat, media Perdana tanahair (RTM, Media prima dll) telah menunjukkan orientasi yang ekstrem.

Walaupun sejak sekian lama PEMBANGKANG menyelar tindakan berat sebelah media media ini yang terang-terangan menjadi medium kempen kerajaan memerintah, tetapi isu di Perak menampakkan ketidak relevan-an media ini.

Sebelum ini, media (terutamanya RTM) menyiarkan orientasi mereka terhadap BN secara berhikmah dan berselindung. Tindakan ini boleh dihuraikan dari beberapa perspektif.
1- selaku medium penyiaran negara, mereka cuba bersifat Pro-kerajaan. Ia suatu tindakan yang bijak, dan boleh diterima.
2- mereka mungkin telah dipergunakan, dan dipaksa agar menjadi pro-kerajaan dan membuat siaran tersebut. Jika ini yang berlaku, maka pihak yang memaksa atau memperguna telah bertindak tidak beretika.

Walau apa pun, tindakan media ini jelas menyalahi kod penyiaran, dan tindakan yang tidak bertanggungjawab jika apa yang mereka sampaikan adalah bohong. Ini kerana, selaku medium perantara antara MAKLUMAT dan RAKYAT, media seharusnya menyampaikan fakta tanpa mengira kepentingan politik. Samada dipaksa, atau bertindak bijak untuk melindungi diri.

Hari ini, siaran RTM telah sampai tahap MENJELIKKAN, tgk rasa nak muntah. Tindakan keterlaluan yang dengan kata lain - "SIARAN LANGSUNG UNTUK KITA SAMA-SAMA KUTUK PAKATAN RAKYAT" telah disiarkan. Ia agak melampau dan saya kategorikan sebagai langsung tidak relevan.

Walau apa jua tujuan siaran ini, rakyat Malaysia pastinya merasa apa yang saya rasa. JELIK, JENGKEL dengan cara penyampaian mesej ini. Seharusnya mereka lebih bijak untuk menjalankan siaran dan pilihan yang dibuat hari ini adalah bodoh semata-mata.

Banyak lagi cara berhikmah yang boleh mereka usahakan, dengan menggunakan sedikit akal yang licik bagi melaksanakan apa saja tujuan dan matlamat mereka.

P/S: PKR angkat bola tanggung skali, BN dan media (beregu) smash berkali-kali bola yang sama. Haha.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan