Isnin, 9 Februari 2009

Pilihanraya Umum Pertama Malaysia, PAS Menang di Terengganu

Laporan Ceramah di Rusila oleh Wahid Endut

YB Parlimen Kuala Terengganu P36 Abdul Wahid Endut memulakan ucapan dengan ucapan terima kasih kepada semua sokongan sehingga PAS menang di Piliharaya Kecil baru-baru ini.

Beliau seterusnya meneruskan ceramah dengan menyentuh perihal isu Perak kini, dan mengaitkan dengan beberapa perkara sejarah sejak pilhanraya Malaysia yang pertama (PRU1) pada tahun 1959.

Pada 1959, pilhanraya umum dijalankan mengikut negeri ke negeri kerana faktor logistik yang terhad. Ia agak logik mengambil kira kemudahan pengangkutan waktu itu.

Untuk negeri Terengganu, PAS menang 13, Parti Perikatan 7 dan Parti Negara 4.

Justeru, PAS membentuk kerajaan negeri.

YB menyebut lagi, sejak zaman itu lagi UMNO sudah mengamalkan sikap MEMBELI wakil rakyat. UMNO waktu itu berjaya membawa beberapa orang wakil rakyat PAS ke KL (2 hari 2 malam one way zaman tu), dan menawarkan pelbagai benda. Akhirnya, pada 1961, undi tidak percaya dibuat dalam DUN, dan UMNO mengambil alih pemerintahan di Terengganu.

Maka tindakan ini, adalah menurut perlembagaan. Undi tidak percaya diadakan dan MB Terengganu yang pertama hilang jawatan selepas 2 tahun memerintah.

Tamat satu hujah.

Seteresnya, beliau menyebut Nizar ada menghadiri majlis Thaipusam yang mana Nizar dijemput atas tiket MB Perak, dan mendapat sambutan meriah. Sambutan untuk seorang MB. Dan nak dijadikan cerita, Zambry turut hadir dalam majlis sama, dan beliau diterima sama rata dengan orang lain - ertinya tiada sambutan. Mungkin beliau tak dijemput. Wallahua'lam.

*Wahid Endut penceramah pertama, next is Mustapha Ali.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan