Sabtu, 7 Februari 2009

Status Kerajaan Negeri Perak

Apakah status kerajaan negeri Perak??
Status apa pulak ni??

Kerajaan negeri la. Sah. Makmur. Penuh rahmat.
Kenapa? Negeri lain hanya ada satu MB, Perak ada 2 MB. Menarik!!

Status Nizar. MAsih MB pada perspektif beliau. Telah BEKAS pada hemat Zambry.
Status Zabry. Sah kerana telah dilantik Sultan. Haram menurut Nizar.

Baiklah.
Jom kita buat sedikit analisa tentang kerajaan negeri Perak.
Dari segi kerusi, BN vs PR mereka seri. 28-28
Yang Bebas 3 orang tu, nak bagi mereka jawatan referee...macam tak layak kerana mereka terbukti tidak bersih. 2 ada kes mahkamah. Ketiga-tiga diisytihar belot.
Nasharudin lagi tak boleh pakai. Langsung tidak berpendirian, bagai orang tak bermaruah. Ke sana ke sini macam takde matlamat hidup.

Justeru, kerajaan yang wujud adalah lemah.
Andai PR adalah kerajaan. Telah terbukti Pakatan yang terbentuk adalah LEMAH. Baru 11 bulan, mereka berjaya digoncang oleh BN. Perpecahan (malah pengeluaran) berlaku dalam Adun mereka.
Andai BN adalah kerajaan. Mereka dahulunya pembangkang, tapi kini BERJAYA bentuk kerajaan. Tapi kerajaan yang terbentuk juga RAPUH. Kerana yang menjadikan mereka kerajaan adalah 3 orang pembelot PR. Secara logiknya, kerajaan negeri Perak umpama diletakkan dalam tangan mereka bertiga. Mana mereka lompat, itulah kerajaan. Justeru lemah juga.

Najib ada menyebut, kelebihan 1 kerusi pun boleh jadi kerajaan yang KUAT. (30-31 ke....dll la)....inikan pula kelebihan 3 kerusi...pastinya kerajaan yang kuat bleh terbentuk.....tapi ayatnya belum habis...ANDAI ahli itu setia.....Najib sendiri menyebut begitu....

Bayangkan apa akan jadi dengan Perak....jikalau selepas 11 bulan akan datang....ada pula YB UMNO sekarang melompat ke PAS(ini sekadar ilustrasi)....adakah akan berlaku lagi perlantikan MB baru??? Siapa pula kali ini??? Nizar mungkin dah tak boleh, sebab dah dilabel penderhaka...

Dalam situasi politik kini, harus diingat, ilustrasi di atas adalah MUNGKIN. ia tidak mustahil. Kerana baru sahaja berlaku.

Kusut.Kusut.

Entahlah. Apa-apa aje.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan