Isnin, 9 Februari 2009

Erti Derhaka

Dato Mustapha Ali, Rusila 9 Feb.
Ceramah dari Mustapha Ali sangat panjang dan penuh dengan isi serta kisah-kisah sejarah yang menjadi bahan bukti perjalanan politik nasional.

Beliau memulakan dengan memberi jawapan secara PERUNDANGAN Malaysia, kenapa Nizar masih MB yang sah. Setelah MB dilantik dari pilihanraya dan diiktiraf oleh Sultan, peruntukan perundangan hanya memberi 3 CARA yang akan melucutkan jawatan MB dari Nizar.
Pertama, pilihanraya. Rakyat bersuara. Andai PR kalah, barulah Nizar terlucut jawatan MB.
Kedua, undi tidak percaya.
Ketiga, Nizar letak jawatan dengan rela hati.

Memandangkan tiada di antara 3 ini berlaku, maka Nizar masih sah sebagai MB. itulah sebabnya PR mempertahankannya.

Dato Mustapha Ali juga menyatakan istilah perompak untuk Najib dia atas tindakan merampas kerajaan Perak ini.

Lagi, beliau juga menerangkan hak SPR dan Speaker DUN.

Speaker ada hak menyatakan kekosongan kerusi DUN.
SPR mesti mengumumkan pilihanraya.
Buktinya, di Kelantan pada 66(kalau saya tak sila dengar), bila ada 2 Adun keluar parti. Maka menurut perlembagaan tubuh negeri Kelantan mereka terlucut dari kerusi DUN. Terus, SPR mengumumkan p/raya kecil, dan dimenangilah oleh individu lain.
Bagaimanapun, 2 Adun tersebut menang di mahkamah, maka mereka kembali menduduki kerusi DUN masing-masing dan wakil rakyat baru dilucutkan.
Dato Mustapha meminta agar prosedur sama dijalankan. P/raya kecil di DUN Perak yang melompat tu, kalau mahkamah buat keputusan sebaliknya itu adalah hal seterusnya. Beliau seterusnya menyelar bahawa SPR dikawal oleh Najib.

Hal yang lebih hangat dijawab juga oleh beliau. Isu derhaka.

Beliau memulakannya dengan memjelaskan wujudnya bahasa istana, yang jarang kita gunakan, dan ada istilah yang kita tidak tahu.
Dan, Nizar telah menggunakan istilah 'mohon derhaka' kepada Sultan.
Bila adanya ketidak-sependapatan antara rakyat dan Sultan, untuk menyatakan tidak sependapat itu, istilah mohon derhaka digunakan. Ini bererti bukan menderhaka seperi yang kita semua faham sebelum ini. Ia adalah satu istilah (aka term) sahaja.
Beliau kemudiannya menyelar UMNO yang ketandusan modal dalam memburukkan PR dengan perkataan derhaka ini, dan media TV turut digunakan untuk modus operandi. Lagi, beliau membuka mata semua yang mendengar apabila mengingatkan bahawa Sultan tidak berkata (apatah lagi murka) dengan tindakan Nizar. Kenapa? Kerana tindakan Nizar tidak salah.

Tetapi, Dato mengingatkan PERANGAI UMNO semasa mahupun Derih Jusco jadi MB tahun lepas, UMNO inilah menggunakan perkataan "Natang" ditujukan kepada Tuanku Agong. Jadi siapa yang lagi derhaka??

Sambung beliau lagi, menegaskan PR tidak berhajat menyaman Sultan. Hanyalah pendapat Karpal seorang sahaja. tetapi beliau ada menyatakan, tindakan mahkamah akan diambil terhadap UMNO dan Zambry.

Beliau menutup ucapan dengan isu P/raya kecil P56 Bukit Gantang, dan KEMUNGKINAN p/raya kecil Bukit Selambau.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan