Rabu, 4 Februari 2009

Menteri Besar Perak

Tak sabar menunggu perkembangan politik Perak esok.

Apa dah terjadi hari ini?
2 Adun yang menjadi tumpuan Malaysia semalam, hari ini sah keluar PKR dan memilih untuk BEBAS. Kenapa diorang tak join BN terus mungkin satu persoalan yang mencabar untuk difikirkan.
Bagaimanapun, menurut Najib mereka berdua menyatakan sokongan kepada BN.

"Si katak melompat lagi" mungkin tema sesuai untuk Nasharudin yang KEMBALI ke pangkuan BN. Hairan. Sebagai seorang lelaki, beliau tidak sepatutnya bertindak demikian. Perbuatan yang menunjukkan beliau adalah seorang yang tidak berprinsip, tidak tetap pendirian, malah boleh dikatakan tidak pandai membuat keputusan. Lantas jadilah situasi lompat melompat beliau ini. Beliau baru sahaja merosakkan kredibiliti diri.

Hal bagi 2 lagi Adun itu, tidaklah sekronik Nasharudin kerana mereka keluar PKR atas sebab mereka sendiri, dan tidak pula memilih untuk terus masuk BN. Tindakan yang agak bijak buat masa ini dari segi percaturan politiknya. Dan lagipun mereka sedang disiasat tuduhan rasuah.

Menteri Besar Perak sudah pun mengadap Sultan Perak.

Najib dalam sidang akhbar beliau pula (yang mengumumkan keluarnya 2 Adun itu dari PKR) telah membuatkan kenyataan seorang lagi Adun (dari DAP) juga menyatakan sokongan kepada BN. Justeru, perkembangan ini bererti, BN ada lebih suara dalam DUN Perak. Maka Najib merujuk fasal dari perlembagaan bahawa MB sekarang mesti letak jawatan.

PR 28 vs BN28 + 3 bebas.

Statement Najib punya krebiliti dari segi perundangan. Tapi, secara analisa logik, 3 Bebas ini sekarang tidak mempunyai kekuatan untuk berdiri di atas kaki sendiri. Justeru, takut nanti BN ambil alih, ada lagi yang melompat lompat, takkan nak tukar MB lagi. Sesuatu yang harus difikirkan semua pemerhati. Dan yang paling gusar memikirkannya pastilah Tuanku Sultan Perak.

MB Nizar yelah mengadap SUltan. Dan lesen memang hak Sultan untuk decide apa bakal berlaku. Najib dikatakan cuba mengadap Sultan hari ini juga, tapi tidak kesampaian. beliau hanya bole mengadap esok.

Kebarangkalian:

1- PKR tetap memerintah. Gendang politik nasional pasti makin rancak. Setiap hari di TV. Provok sana, provok sini. RUmor sana rumor sini. Lompat2 pasti makin jauh. Harap2 nanti ada atlit negara menang pingat Olimpik acara lompat jauh tak pun lompat kijang. Najib pulak akan tak senang duduk mejelang Mac. Jadi PM ke x.

2- Bubar DUN, BN ambil alih. Anwar akan makin lantang. Najib akan terselamat dan dapat mengesahkan title PM jadi miliknya datand Mac nanti. Confirm.

Punca situasi ini, tidak lain tidak bukan. Niat wakil rakyat yang terlibat sendiri. Apa perjuangan mereka sebenarnya.

Adakah PKR parti yang kuat?
Sejujurnya pada saya, TIDAK. Sebahagian besar mereka adalah serpihan BN. Ada 2 kebarangkalian.
1- Mereka insaf dari apa saja kekotoran yang mereka nampak dlm BN.
2- Mereka nampak ruang yang lebih tinggi potensinya dlm PKR, dari segi mendapat jawatan dan sebagainya.

Mereka yang dalam PKR dengan berasaskan kebarangkalian ke2 inilah, yang menjadi duri dalam daging PKR sebenarnya. Pastinya mereka di sana hanya berteraskan kepentingan sendiri. Yang macam ni akan senang dijual beli. Jadi, PKR sebenarnya memang dalam bahaya.

Walau apa pun, kegoyahan telah terbentang depan mata. Apa jua yang berlaku, akan berlaku, telah terlulis di loh mahfuz. Kita haruslah kembali ke jalan-Nya.

Esok, tunggu dan lihat sahajalah apa kata Sultan. Apa lagi kata Najib. Apa Anwar dan Nizar nak kata, basicly kita dah tahu.

p/s: Kalau BN dapat Perak, sapa MB??

Tiada ulasan:

Catat Ulasan